3 Goede redenen om een nieuwsbrief te versturen

Wie denkt dat de nieuwsbrief ouderwets is, heeft het mis. De nieuwsbrief is here to stay en niet zonder redenen. Wij geven er drie.

Aan een nieuwsbrief ontkom je niet

De nieuwsbrief, die was toch uit? Doet iedereen tegenwoordig niet alles via social media of per app? Lekker twitteren, snappen, bloggen en van alles liken op Facebook en LinkedIn. Maar de nieuwsbrief blijkt onverwoestbaar. Zo beleeft de nieuwsbriefservice Mailchimp gouden tijden. Via de service worden meer dan tien miljard e-mails per maand verstuurd. En dat is niet gek want aan een nieuwsbrief valt nauwelijks te ontkomen. De tweet is vergankelijk. En omdat Jan en alleman voortdurend en met grote snelheid hun onderbuikgevoelens de digitale snelweg op slingeren, heb je steeds minder zin om ze allemaal te lezen. Voor Facebookberichten moet je actie ondernemen, die kom je niet ‘tegen’ en een blog op je website is mooi, maar je moet wel aan jouw doelgroep laten weten dat hij erop staat. De nieuwsbrief komt daarentegen gewoon in je mailbox. Daar staat hij tussen alle andere belangrijke zaken die de ontvanger zijn aandacht geeft. Hij heeft zich opgegeven dus je mag ervan uitgaan dat hij interesse heeft voor het onderwerp dat jij in je nieuwsbrief beschrijft.

Je maakt fans van je doelgroep

Als je weet wat jouw doelgroep bezighoudt en belangrijk vindt, kun je deze fan maken van jouw product . Verkoop je zoutjes op basis van zeewier dan is jouw doelgroep waarschijnlijk ook geïnteresseerd in gezond leven, eten zonder kunstmatige toevoegingen en misschien ook wel hike- en fietstochten in de ruige natuur. Dat valt allemaal na te gaan, want je kunt meten welke onderwerpen worden opengeklikt. Door de mensen in jouw netwerk te voeden met informatie die ze interessant vinden, is de kans groot dat ze je nieuwsbrief blijven lezen, jouw product of dienst blijft hangen en de ontvanger een goed gevoel krijgt bij het zien of horen van jouw merk. Helemaal als de nieuwsbrief die regelmatig, maar niet te vaak, in de mailbox belandt grappig of vermakelijk is en lekker leest.

Je kunt je lezers aanzetten tot actie

Vanuit je nieuwsbrief kun kun je de lezer gemakkelijk leiden naar jouw webshop. Om daar bijvoorbeeld een aantrekkelijk aanbieding te vinden. Of je vraagt je lezer om via één klik je nieuwsbrief te delen of door te sturen.  Zorg er wel voor dat je weet wie jouw doelgroep is, bijvoorbeeld koopjesjagers, vakgenoten of relaties. Als je wilt dat ontvangers reageren is het ook belangrijk dat de links die je in je brief opneemt, werken. Geef ook duidelijk aan wat het doorklikken oplevert. Bijvoorbeeld: ‘Klik hier voor productinformatie’ of ‘klik hier als je gebeld wilt worden’.

Er zijn natuurlijk nog talrijke voordelen te noemen, maar op een te lange nieuwsbrief zit ook niemand te wachten. En drie argumenten zijn nou eenmaal gemakkelijker te onthouden als je ze op een verjaardagsfeestje terloops wilt laten vallen. Mocht je er zelf geen tijd voor hebben, wij schrijven met liefde je nieuwsbrief, zoals we ook onder andere voor onze klant Vestius doen.