Hoe kan ik zakelijk bloggen?

Regelmatig bloggen is een goede manier om onder de aandacht te blijven komen van je (potentiële) klanten. En je kunt jezelf neerzetten als expert. Via social media is het gemakkelijk te delen; de investering –los van tijd- is laag. Maar hoe doe je dat; een blog schrijven?

  1. Ken je doelgroep

    Allereerst is het heel belangrijk om je doelgroep goed te kennen. Pas je teksten aan op je doelgroep, het lijkt een open deur, maar het gaat toch vaak mis. Hoe beter je weet waar de interesses van je doelgroep liggen, hoe beter je daarop kunt aansluiten. Je kunt dat met een marktonderzoek laten uitzoeken, maar ook heel laagdrempelig door een paar vragen te stellen aan tien klanten. Gebruik niet te veel vakjargon als je gaat bloggen, maar schrijf duidelijk leesbare teksten.

  2. Geef tips of oplossingen in je blog

    Mensen zijn geneigd te schrijven hoe goed hun bedrijf wel niet is, maar daar is een klant niet in geïnteresseerd. Verplaats je in de ander; kom met oplossingen voor zaken waar je klant mee in aanraking komt. Wees niet bang kennis ‘weg te geven.’ Waardevolle informatie wordt veel beter gelezen en gewaardeerd dan een promotie-praatje over je product of dienst.

  3. Durf persoonlijk te bloggen.

    Een blog is een uitstekende manier om jezelf zichtbaar te maken, geef je mening over relevante onderwerpen. Geef een kijkje achter de schermen van je organisatie. Mensen vinden het leuk om te weten wat je bezig houdt, waar maak je je druk om? Hoe dichter het onderwerp bij jezelf ligt, hoe makkelijker en beter je erover kunt bloggen.

  4. Stel deadlines voor jezelf.

    Anders blijft het maar op de ‘to do lijst’, er is altijd wel een klus die voorgaat. Hou bijvoorbeeld één keer in de maand een dagdeel vrij om er een paar te schrijven. In je notities op je telefoon, of in een schriftje hou je je ideeën bij en dan ga je die één keer per maand uitwerken. Als je met meerdere medewerkers bent, kun je rouleren met een blog schrijven en elkaar aan de deadline houden.

  5. Blog regelmatig.

    Als je op een site komt en de meest recente blog is van maanden geleden, maakt dat geen goede indruk. Geef mensen een reden om regelmatig je site te bezoeken door up to date te blijven. Dwing jezelf op een vast moment (wekelijks of maandelijks) te bloggen.

  6. Besteed het uit.

    Vaak ontdekken mensen gaandeweg dat goede teksten schrijven veel tijd kost en toch echt een vak is. Er is altijd wel iets urgents dat voorgaat. Je stelt het blog nog even uit. Een blog of nieuwsbrief kun je uitbesteden, zodat je zelf tijd overhoudt voor je core business. Dus ja, het is een investering, maar wel een die zich dubbel en dwars uitbetaalt. Je houdt zelf meer tijd over en dankzij de blogs stromen hopelijk de nieuwe klanten binnen. Je kunt altijd vrijblijvend contact met ons opnemen over de mogelijkheden. Wij nemen graag het bloggen over!