Goede redenen om je medewerkers te interviewen

De gemeente Amsterdam vroeg ons om de directeuren van twintig verschillende afdelingen te interviewen over hun werk. De reeks interviews gaat over hun visie op de organisatie en de problemen waar zij op stuiten. Wat zijn successen? Waar lopen ze tegenaan? Waar zijn ze trots op. De interviews worden geplaatst op intranet en zijn dus voor intern gebruik. Steeds meer bedrijven interviewen hun medewerkers om de buitenwereld te laten zien wat zij doen en waarom ze dat doen. Een aanrader voor elk bedrijf, vinden wij. Daar hebben we vijf goede redenen voor.

1. Inspiratie

Interviews zijn inspirerend om te lezen. Mensen houden van persoonlijke verhalen en een kijkje achter de schermen van hun bedrijf. Op websites worden interviews beter gelezen dan ‘droge’ informatie, dus de kans dat de boodschap overkomt is groter

2.Waardering

Je plaatst je medewerkers op een podium, dat is goed voor hun motivatie. Ze voelen zich gewaardeerd. Het geeft ze het ‘medewerker van de maand’ gevoel. Iedereen vindt het leuk om eens in het zonnetje te worden gezet.

3.Professioneel

Het geeft een professionele uitstraling aan je bedrijf als je je medewerkers introduceert met een goed verhaal en mooie fotografie. Bij Peak Development interviewden we de medewerkers en lieten we een persoonlijke kant van ze zien. Met een professionele foto waar ze een voorwerp uit hun privé-leven op vasthielden, krijgen hun verhalen zelfs een glossy-achtige uitstraling.

4. Smoelenboek

Een verzameling interviews heeft een smoelenboek functie. Door een goed en helder verhaal, weet iedereen weet wie de medewerker is, wat hij doet en waar hij voor staat, zeker als je er een foto bij zet. Dat is handig voor intern gebruik in een grote organisatie. Bij kleinere bedrijven is het vooral voor klanten van nut die willen weten met wie ze te maken hebben.

5. Leerzaam

Verhalen van medewerkers in interviewvorm zijn op een ludieke leerzaam voor collega’s. Bij een groot bedrijf als de gemeente Amsterdam met zoveel verschillende afdelingen, is het nodig om iets te verzinnen zodat je van elkaars werk op de hoogte bent. Interviews zijn hier een leuke vorm voor. Voor PwC interviewden we medewerkers voor de Balanskrant; ze gaven tips hoe zij werk en privé in balans houden.

Iets voor jouw bedrijf?

Ook interesse in interviews met je medewerkers? Wij gaan graag aan de slag, neem gerust contact op voor de mogelijkheden.