Onmisbare tips voor content marketing

Een leven lang leren, dat brengen we bij WWYS graag in praktijk. Om voorbereid te zijn op de toekomst volgen wij van tijd tot tijd workshops, presentaties en trainingen. Tijdens de tweedaagse masterclass Digitale Denkweg van COP voor bladenmakers werd ik bijgepraat voor de digitale toekomst. Eén van de workshops ging over content marketing, met veel bruikbare tips die ik graag met jullie deel.

Wat wel te doen?

  • Maak relevante content
    Vroeger gold; hoe meer hoe beter. Maar inmiddels is duidelijk: alleen goede content telt. Goede content is informatie waar jouw doelgroep écht iets aan heeft. Elke hr-manager worstelt bijvoorbeeld met het verplichte gezondheidsplan. Een zorgverzekeraar speelt daar op in door White papers te maken met tips hoe je zo’n plan opstelt. Je geeft de lezer nuttige informatie en je zet jezelf als deskundige neer.
  • Kijk welk kanaal bij jou past.
    Bij Instagram gaat het om het delen van mooi beeld, bij een kledingbedrijf ligt dat meer voor de hand dan bij een notariskantoor. Hou het anders bij Facebook, dat heeft een breed bereik. En vergeet vooral Linkedin niet, dat kanaal is bezig met zijn comeback. LinkedIn biedt veel kansen en nog niet iedereen benut ze. De interface en bruikbaarheid is sterk verbeterd en het delen van content is daar nu veel eenvoudiger. Het is een goed medium voor zakelijke dienstverlening en het MKB.
  • Maak een content-kalender.
    Door alvast een planning voor content op de lange termijn te maken, is de kans groter dat je ook regelmatig berichten plaatst. Je kunt inhaken op feestdagen en hou natuurlijk ook ruimte om iets met de actualiteit te doen.
  • Hou het kort, snel en luchtig.
    Zorg dat het ‘Searchable/snackable/shareable’ is. Maak een bericht of filmpje dat mensen graag met elkaar delen. In plaats van zelf iets te maken, kun je ook een bestaand artikel over jouw onderwerp delen met anderen. Zorg er wel voor dat je altijd je eigen visie toevoegt.

En wat vooral niet te doen?

  • Te commercieel. Op een glad verkooppraatje of het zoveelste trotse bericht dat je weer een nieuwe klant binnen hebt gehaald, zit niemand te wachten. Maak iets wat mensen interessant vinden om te lezen, waar de ander wat aan heeft.
  • Lange tijd niks van je laten horen, want ja…‘uit het oog uit het hart’. En Facebook is keihard, je verschijnt niet meer op iemands tijdlijn.
  • Lange lappen tekst. Hou het kort en krachtig, zeker online haken mensen af als er te veel tekst is. Focus je op de hoofdlijnen.

Wij kunnen je altijd adviseren bij je content marketingstrategie en ook het schrijven van berichten/blogs geheel van je overnemen. Want wij weten ook dat je er vaak zelf niet toe komt. Het eerste gesprek is gratis. Kijk op www.wwys.nl om contact op te nemen.