Roddelen is goed voor je imago

Kirsten MunkIs het erg als ze je over je roddelen? Nou, leuk is anders. Maar of het zo slecht is voor je imago, is nog maar de vraag. Roddelen is natuurlijk geen heldendaad en komt niet zelden voort uit onmacht. Het zijn vaak degenen die los van de groep opereren die door anderen als bedreigend en anders beschouwd worden. Zij vallen  op.

Over het algemeen gooien roddelaars lukraak met modder omdat ze midden in een huwelijkscrisis zitten of een andere reden hebben om boos op de wereld te zijn. Hun woede richt zich niet zelden op mensen die het beter voor elkaar hebben of wel durven wat zij niet durven, zoals zich uitspreken en anders zijn.  De roddelaars voelen zich beter door de ander  kleiner te maken. Maar, fijn voor de mikpunten van roddel, het kan het tegenovergestelde effect hebben. Dat zit zo:

Het lont van een roddel is vaak afgunst. Een voorbeeld van de werkvloer: ‘Wie denkt ze wel dat ze is met haar hoge hakken en haar bevelen? Capsonenslijdster. Ze is niet eens manager!’ Grote kans dat de hakkendraagster goed ligt bij het management, haar collega’s suggesties geeft en er dus ook nog een paar indrukwekkende schoenen op na houdt. Met andere woorden: serieuze competitie op de werkvloer. Voor wie de strijd niet wil aangaan, zit er weinig anders op dan wat boosaardig gesnuif bij het koffie-apparaat.

Roddelen is in de eerste plaats naar. Maar het grappige is dat roddelen de positie van de ‘beroddelde’ ook kan versterken. Het is eigenlijk een vorm van storytelling. De gevaarlijke blondine met hakken wordt een grote kracht toegedicht; de roddelaars zijn blijkbaar niet tegen haar opgewassen. Grote kans dat zij zich (onbewust) ook zo tegen haar gedragen. Het bevestigt haar gevoel van overwicht waardoor ze, als ze haar rug recht weet te houden, zal opvallen bij het management. Voor je het weet roddel je iemand naar een betere functie.

Voor bedrijven werkt dit ook zo. Denk aan gniffelen over concurrerende start-ups omdat ze klanten verliezen, een wel heel erg innovatief bedrijfsplan van vakbroeders of de uitgesproken en persoonlijke campagne van een branchegenoot. Realiseer je als roddelaar dat jouw hoongelach kan leiden tot extra aandacht voor het object van roddel. Het geroddel mag dan een rookgordijn optrekken, maar wie goed kijkt, ziet een bedrijf dat wel zijn nek uit durft te steken,  anders en onderscheidend durft te zijn. Roddel als free publicity en storytelling.

Spreek je daarom uit als bedrijf. Vertel jouw unieke verhaal en laat zien wie je bent, durf anders te zijn, misschien zelfs een beetje raar, maar onderscheid je. En laat zien wat jou drijft, waar je pal voor staat. En laat ze dan vooral vaak over je roddelen. Voor je het weet roddelen ze je de beurs op.

Blog Kirsten Munk