Storytelling: wat kunnen we leren van de geschiedenis?

Verhalen zijn makkelijk te onthouden en spreken tot de verbeelding. Dit maakt ze een heel krachtig middel om je boodschap over te brengen. Storytelling is daarom ‘hot’, maar nieuw is het allerminst. Al sinds het begin van de mensheid gebruikt men verhalen om boodschappen over te dragen. En daar kunnen wij als moderne storytellers nog heel wat van leren.

Vast uitgangspunt
Het vertellen van verhalen is als zo oud als de weg naar Rome. De filosoof Aristoteles  beschreef al rond 335 voor Christus de basiskenmerken van een verhaal: het is een geheel dat een begin, midden en eind heeft, samen vormen die het plot (of ‘mythos’), volgens Aristoteles het belangrijkste element van een verhaal. Dit is nog steeds het uitgangspunt van succesvolle verhalenvertellers. Een goed verhaal voldoet aan minimaal twee van de drie volgende kenmerken.

  • Het verhaal heeft een plot met daarin een bepaald conflict of een worsteling van de hoofdpersoon;
  • Het verhaal maakt emoties los bij de ontvanger;
  • Het verhaal is authentiek en waar of waarachtig.

Lessen van Aristoteles
Al tijdens mijn middelbare schooltijd op het Stedelijk Gymnasium in Utrecht leerde ik over de grote Griekse filosofen. Destijds dacht ik regelmatig ‘wat heb ik aan deze kennis?’ Ik vind het geweldig en bijzonder dat ik de wijze lessen van de oude filosofen nu in mijn werk kan gebruiken, zoals:

  • Gebruik emotie.
    “Richt de juiste emotie op de juiste persoon, op de juiste plaats, op het juiste moment en in de juiste mate.” (Aristoteles)

    Een van de meest bekende filosofieën van Aristoteles gaat over ‘overreding’, ook wel bekend als retoriek. Hij deelt zijn theorie over ‘overreding’ op in drie onderdelen: Logos, Pathos en Ethos. Vooral Pathos is van belang voor storytelling. Pathos speelt in op je emotie. Daarom maken wij de verhalen van onze klant altijd persoonlijk, door een menselijk element toe te voegen aan je content, blijft het hangen. Bij onze klant Peak Development deden we dat bijvoorbeeld door voor het team een persoonlijke biografie te schrijven, waarin we juist benadrukten wat de teamleden naast het werk bezig hield. Dat komt ook terug in het beeld: geen standaard foto van een man in pak, maar van de werknemers met een voorwerp dat staat voor hun hobby. Zo onderscheid je je van de concurrent.
    .
  • Verras je publiek!
    Het geheim van humor is verrassing.” (Aristoteles)
    Om je verhaal memorabel te maken is verrassing een belangrijk element. Humor is het doorbreken van voorspelbaarheid. In een verhaal is de verrassende wending een belangrijk onderdeel. Ook kleine bedrijven kunnen met humor hun marketing een boost geven. Onze blogs voor Fabulous@40 hebben een luchtige, humoristische toon. De blogs voor vrouwen boven de veertig over ouder worden gaan juist over acceptatie en vooral kunnen relativeren. Het motto op dit platform is: Een goede dosis zelfspot doet meer dan botox.

Lessen van Shakespeare
Ook van de meester van de verhalen Shakespeare zijn vandaag de dag nog zeer bruikbare lessen te leren. Zijn werk blijkt keer op keer tijdloos te zijn. Hij leefde ruim 400 jaar geleden, maar zijn toneelstukken worden nog volop gespeeld. Zijn quotes kunnen ons nog steeds inspireren op het gebied van storytelling.

  • Hou ‘t kort en krachtig.
    ‘Brevity is the soul of wit’
    Deze quote uit Hamlet is een wijze les. Een goed verhaal is kort en krachtig en kun je in een paar minuten vertellen. Een voorbeeld hiervan is onze tekst voor Vinea. We hebben kort, maar krachtig neergezet waar ze voor staan. Een hele uitdaging omdat er zoveel te vertellen is en ze al 65 jaar bestaan. In een brainstorm hebben we samen met Vinea gekeken wat hun waarden zijn en wat ze anders maakt dan andere aanbieders van kampen.
  • Blijf eerlijk
    No legacy is so rich as honesty 
    Beweren dat je een betrouwbaar en eerlijk bedrijf bent, zegt de bezoeker van je website niet zoveel. Laat met verhalen zien waarom je het bent. En het werkt nog beter als een ander dat voor je doet: Testimonials van klanten of bedrijven waar je mee samenwerkt maken een betrouwbare indruk. Bij Peak Development werken bescheiden jongens, daarom interviewden we hun partners over de samenwerking. Die konden overtuigender dan Peak zelf benadrukken waar zij zo goed in zijn.

Het is dus gelukkig niet nodig het wiel opnieuw uit te vinden, deze lessen van lang, lang geleden zijn nog zeer actueel en direct inzetbaar. We maken er graag gebruik van om jouw verhaal te vertellen.

Blog Dorine van der Wind