Storytelling: websiteteksten versus blogs

Soms levert een workshop iets anders op dan je dacht. Een bedrijf riep onze hulp in bij het schrijven van blogs. Tijdens onze workshop blogschrijven door middel van storytelling bleek echter dat eerst de website onder handen moest worden genomen, alvorens er blogs aan toe te voegen. Ook daarvoor is storytelling overigens een goede methode.

Het Waarom

Storytelling begint altijd met het waarom: ‘waarom doe je wat je doet, en ‘waarom wil je iets vertellen?’ Pas als je drijfveren duidelijk zijn, kun je je als bedrijf onderscheiden. Bedrijven vertellen al snel wat ze doen of verkopen, maar vergeten het waarom. Wat zit erachter het product of de dienst? Waarom zijn zij juist dit bedrijf gestart? Vaak zit er een mooi verhaal achter. Met blogs kun je de zogenaamde Why van je bedrijf goed illustreren, maar het is essentieel dat het waarom allereerst op je website terug te vinden is. Tijdens de workshop kwamen we gezamenlijk tot de conclusie dat bij dit bedrijf hun ‘waarom’ intern wel duidelijk was, maar nog niet duidelijk op de website naar voren kwam.

Website versus blog

Voor het bedrijf aan de slag kon met bloggen, was het dus zaak eerst de website op orde te brengen, en hun verhaal helder te maken, ook naar buiten toe. Onze workshop bloggen veranderde daarom ter plekke in een workshop storytelling: wat was nu precies hun verhaal? Wat waren hun Why, How en What? De blogs die de medewerkers hadden voorbereid voor onze workshop bleken dit eigenlijk heel goed te verwoorden. Het betroffen teksten over hun overtuigingen, diensten en werkwijzen. Informatie die een prominente, vaste plek verdient: de website.

Nieuwsbericht

Een blog is een goed middel om mensen naar je site te trekken, te verbazen en informeren, maar het is ook een soort nieuwsbericht, dat gaandeweg aan aandacht verliest. Zeker als er nieuwe blogs komen die bovenaan staan. Als je de essentiële informatie over je bedrijf alleen in blogs verwoordt, is de kans groot dat bezoekers van je site de informatie op den duur niet vinden. Zet dus eerst je verhaal klip en klaar op je website, dan kun je er vervolgens in je blogs op terugkomen, bijvoorbeeld aan de hand van een mooi voorbeeld.

Meer weten?

Bedenk dus goed voordat je aan blogs begint, of de basisverhalen op de site in orde zijn. Die moeten staan als een huis, zodat je in je blog telkens kunt verwijzen naar een van je producten of diensten. Zoals in het geval van WWYS: in deze blog lees je hoe wij bedrijven helpen bij het inzetten van storytelling. Op onze website lees je er meer over. Kijk bij onze producten of neem vrijblijvend contact met ons op om te kijken wat we voor jou kunnen betekenen.