Zo vind je je eigen verhaal

Wij geloven in de overtuigingskracht van storytelling; een mooi en waarachtig verhaal beklijft beter dan snelle reclamepraat. Maar hoe vind je die verhalen in je eigen organisatie?

Waar geloof je in?

Voordat je begint met verhalen vinden en schrijven in je organisatie, is het goed om eerst duidelijk te hebben waarom jullie dit bedrijf hebben? Het verhaal waar jullie in geloven spreekt potentiële klanten aan. Dus vertel op je website niet alleen wat je doet, maar juist ook waarom je het doet. Bij onze klant Vinea hebben we in een workshop Storytelling boven gehaald waarom ze deze kampen organiseren en wat hun zeilkampen anders maakt dan de anderen.

Verhalen zijn overal

Je eigen medewerkers zijn een perfecte bron voor verhalen die de waarden van je bedrijf illustreren. Op je website kun je je eigen medewerkers interviewen over hun werk; waar lopen ze tegenaan, hoe lossen ze dat weer op en wat vinden ze daarbij vooral belangrijk? Ook gaat een bedrijf, en waar het voor staat, veel meer spreken als mensen de gezichten achter het bedrijf leren kennen en de medewerkers iets vertellen over hun persoonlijke interesses. Voor de Balanskrant van PwC interviewden we werknemers over hoe zij balans brengen in hun leven. Zij vertelden hoe sport, meditatie, slaap of gezonde voeding ze heeft geholpen beter hun werk en privéleven te combineren.

Vertel een eerlijk  verhaal

Bij onze opdracht voor het Sociaal Jaarverslag van de gemeente Amsterdam, interviewden we medewerkers van 15 verschillende afdelingen. Zo kregen we mooie verhalen die laten zien hoe divers de gemeente is. We vroegen nadrukkelijk ook naar wat er niet goed ging het afgelopen jaar. Een terugblik is niet alleen successen vieren, maar ook kijken naar wat er volgend jaar beter kan. Het gaat om openheid geven, ook over wat tegenzit. Daarmee toon je dat je geen opgepoetst verhaal vertelt, maar het hele verhaal. Dat wekt vertrouwen.

Kijk ook buiten je bedrijf

Je kunt ook buiten je eigen bedrijf kijken voor verhalen. Vraag je klanten of bedrijven waar je mee samenwerkt om iets te vertellen over jouw bedrijf. De beste reclame komt van andere partijen. Het is vaak lastig om jezelf op de borst te slaan. Het is beter als andere vertellen hoe goed je product is of hoe fijn het is om met jullie samen te werken. Voor onze klant Peak Development hebben wij architecten en vastgoedpartijen geïnterviewd over de samenwerking. Hun verhalen komen heel overtuigend over.

 

Neem vrijblijvend contact met ons op om te kijken wat voor verhalen we binnen jouw organisatie kunnen bovenhalen.