Een nieuwsbrief schrijven? Hier moet je op letten.

Dat een nieuwsbrief nog altijd een effectieve manier is om klanten persoonlijk te benaderen, en direct met je doelgroep te communiceren, is bekend. Maar een goede nieuwsbrief schrijven luistert nauw.

Wil jij regelmatig nieuwsbrieven schrijven om je klanten op de hoogte te houden van je diensten en producten, dan merk je al snel dat daar best wat bij komt kijken. Vaak wordt het gezien als iets wat je even tussendoor doet, maar een goede nieuwsbrief schrijven luistert nauw. Met elke nieuwsbrief presenteer je je opnieuw aan je klant en laat je dus een bepaalde indruk achter. Een slecht geschreven, saaie, te lange of ontoegankelijke nieuwsbrief kan dus ook tegen je werken. Ga jij een nieuwsbrief schrijven, let dan op de volgende punten:

  1. Ga uit van de lezer: bij het nieuwsbrief schrijven wil je natuurlijk het liefst dat je lezer je boodschap uitleest en er door getriggerd wordt. Dat begint met het kiezen van een het juiste onderwerp. Niet al het nieuws over jouw branche is boeiend voor je doelgroep. En niet alles waar jij enthousiast over bent, slaat aan bij je lezer. Ga altijd uit van de persoon: aan wie je wil je je nieuwsbrief schrijven? Wat speelt er bij haar? Wat is zijn passie? Wat kan helpen om jouw klant verder te brengen? En welke taal spreekt hij of zij? Vaak kun je beter kiezen voor simpele en duidelijke zinnen, dan voor een mooi stukje. Duidelijk is dus: bepaal en ken je doelgroep.
    .
  2. Houd het kort: waarschijnlijk loop je over van de informatie over wat jouw onderneming doet en waarom dat interessant is voor je klant. Maar meestal wordt die overladen met informatie en heeft hij weinig tijd. Bij te veel tekst en uitleg haakt vrijwel iedereen af. De kunst is daarom bij het nieuwsbrief schrijven om selectief te zijn. Kies een of twee specifieke onderwerpen en wijd daar je nieuwsbrief aan. Wees kort en duidelijk, maar wel prikkelend. Bij nieuwsbrief schrijven gaat het erom te verleiden. En geef wel aan waar eventueel meer informatie over het onderwerp kan worden gevonden. Een nieuwsbrief is hét middel om klanten aan te zetten tot actie. Bijvoorbeeld door een link te plaatsen naar je website of telefoonnummer.
    .
  3. Stel een doel: natuurlijk kun je elke week een nieuwsbrief schrijven met een update over wat er allemaal gebeurt in je vakgebied. Maar wat bereik je daar mee? Wanneer je kiest voor een nieuwsbrief schrijven, onthoud dan dat het bovenal een middel is om een doel te bereiken. Wat is dat doel? Wil je je klant informeren? Inspireren? Meer leads genereren? Hoe vaak moet je daarvoor een nieuwsbrief schrijven? Is een keer per maand voldoende? Of liever vaker? En kun je achteraf meten of je dat doel hebt behaald? Zomaar een nieuwsbrief schrijven is zonde van je tijd. Maak een gedegen plan en houd je eraan.

Ten slotte: Vergeet bij het nieuwsbrief schrijven niet dat de lezer visueel is ingesteld. Een goede lay-out en aansprekend beeld doen minstens zoveel als de tekst zelf. Maar het moge duidelijk zijn: die moet wel staan als een huis, lekker bekken en iets doen met de lezer. Heb je daar vragen over: WWYS – We Write Your Story – weet van de hoed en de rand, en helpt je graag bij het nieuwsbrief schrijven.

nieuwsbrief schrijven